Saturday, November 14, 2009

HILANGKAN RASA WAS-WAS SOLAT DGN SUJUD SAHWI

(Sekadar berkongsi info yang diambil dari akhbar)
Assalamualaikum...

Daripada Abu Said al-Khudri, katanya, Rasulullah s.a.w bersabda: "Apabila seseorang was-was atau ragu-ragu dalam solat, tidak mengetahui samada sudah mengerjakan tiga atau empat rakaat, maka ia hendaklah menghilangkan keraguan itu dengan membuat keputusan berdasarkan keyakinan, kemudian sujud dua kali sebelum memberi salam. Sekiranya ia sudah mengerjakan lima rakaat, maka sujud itu menggenapkan solatnya dan jika ia mengerjakan empat rakaat, maka dua sujud itu sebagai penghinaan terhadap syaitan."-(Riwayat Muslim).

Sekiranya seseorang was-was dalam rukun fikli seperti was-was samada sudah mengerjakan tiga atau empat rakaat, dia wajib membuat keputusan dengan mengambil bilangan yang sedikit dan meneruskan sembahyang dengan menambah satu rukun lagi supaya cukup empat rakaat. Kemudian dia dikehendaki melakukan sujud sahwi. Begitu juga jika timbul was-was samada dia sudah mengerjakan sujud yang kedua atau belum. Dia dikehendaki membuat keputusan bahawa dia belum melakukannya dan terus sujud sekali lagi kemudian diikuti dengan sujud sahwi sebelum memberi salam.

Daripada penjelasan di atas, dapatlah dibuat kesimpulan bahawa apabila berlaku was-was dalam mana-mana rukun fikli, seseorang itu dikehendaki melakukan rukun fikli itu kemudian melakukan sujud sahwi.

Selain was-was dalam rukun fikli, was-was dalam rukun kauli juga mungkin berlaku ketika menunaikan solat. Contohnya, was-was membaca fatihah, tahiyat dalam tahiyat akhir dan selawat ke atas nabi dalam tahiyat akhir. Jika seseorang was-was samada sudah membaca sesuatu rukun kauli atau belum dan dia masih ada dalam kedudukan rukun itu, maka dia hendaklah membaca bacaan berkenaan. Dalam hal ini, dia tidak perlu melakukan sujud sahwi. Bagaimanapun, jika dia was-was samada sudah melakukan rukun kauli itu atau belum, sewaktu ia sedang melakukan rukun lain, dia hendaklah mengulangi semula rukun itu dan dia disunatkan sujud sahwi.

Pernahkah anda menghadapi keadaan ini ketika menunaikan solat?

Sujud sahwi pula ialah sujud dua kali yang dilakukan oleh seseorang yang was-was atau lupa ketika menunaikan solat. Ia dilakukan selepas membaca tahiyat akhir dan sebelum memberi salam. Perintah melakukan sujud sahwi ini ada dalam beberapa hadis Rasulullah s.a.w dan antaranya ialah yang bermaksud:

Daripada Rafaen bin Khlaj. katanya, Rasullullaah s.a.w bersabda: "Aku manusia biasa, aku lupa seperti juga kamu, apabila seseorang terlupa, ia hendaklah sujud sahwi dua kali ketika duduk dalam tahiyat akhir".

nota: (selalu sangat was-was ni....tapi selalunya buat balik semula solat tu...)
.

No comments: