Saturday, October 03, 2009

DOA SERTA AMALAN DI BULAN ZULHIJJAH

Assalamualaikum...

1- Dari Ibnu' Abbas r.a telah bersabda Nabi s.a.w:

--->Zulhijjah hari diampuni Allah akan Adam a.s. Siapa yang berpuasa pada hari itu, Allah mengampuni segala dosanya.

--->Zulhijjah hari dikabulkan doa Nabi Yunus dan keluar dari perut ikan Nun. Siapa puasa pada hari itu, seolah-olah ia beribadat setahun itu.

--->Zulhijjah hari dikabulkan Allah doa Nabi Zakaria. Barangsiapa yang puasa pada hari itu, nescaya dikabulkan Allah doanya.

--->Zulhijjah hari lahirnya Nabi Isa a.s. Siapa yang puasa pada hari itu, nescaya Allah menjauhkan daripadanya segala kesusahan dan kefakirannya.

--->Zulhijjah hari lahirnya Nabi Musa a.s. Siapa yang puasa pada hari itu, terlepaslah ia dari nifaq dan beroleh keamanan dia dari siksa kubur.

--->Zulhijjah hari Allah membukakan segala kebajikan bagi Nabi-nabiNya. Siapa yang puasa pada hari itu, nescaya Allah memandang kepadanya dengan kerahmatan.

--->Zulhijjah hari yang padanya ditutup segala pintu neraka dan tidak dibuka-buka sehingga tanggal 10 Zulhijjah. Siapa berpuasa pada hari itu, nescaya Allah menutup daripadanya 30 pintu dari kesempitan dan dibukakan 30 pintu dari kemudahan.

--->Zulhijjah ialah hari yang dinamakan hari Tarwiyah. Siapa yang berpuasa nescaya diberi ganjaran barang yang tidak diketahui orang melainkan Allah.

--->Zulhijjah ialah hari Arafah. Siapa yang berpuasa hari itu, nescaya dosa-dosanya setahun yang akan datang terhapus.

2- Permulaan 10 Zulhijjah, bacalah 400 kali "Laa ilaaha'illallahu wahdahu laa syariikalah, lahu'lmulku walahu'lhamdu yuhyii wayumiitu wa huwa hayyun laa yamuutu biyadihi'lkhoiru, wahuwa 'alaakulli syai-ink qodiir.."

3- Mulai sejak terbit matahari 9 Zulhijjah sehingga pagi 10 Zulhijjah perbanyakkanlah takbir.

4- Pada tiap-tiap hari sesudah selesai solat fardhu 10-13 Zulhijjah, disunatkan bertakbir.
.

2 comments:

joegrimjow said...

pose 6 blom abes lagi ni...

azie said...

joegrimjow~> sibuk open house lg ke hehe....


btw, tenkiu singgah sini ya...