Friday, August 28, 2009

KEBERKATAN SURAH AL-IKHLAS

Assalamualaikum...

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
قُلۡ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ (١) ٱللَّهُ ٱلصَّمَدُ (٢) لَمۡ يَلِدۡ وَلَمۡ يُولَدۡ (٣) وَلَمۡ يَكُن لَّهُ ۥ ڪُفُوًا أَحَدٌ (٤)
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
Katakanlah (wahai Muhammad): (Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa. (1) Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat. (2) Dia tiada beranak dan Dia pula tidak diperanakkan (3) Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya. (4)

Ketika memulakan kerja:

Bacalah ayat ini sebelum anda memulakan apa2 saja kerja kerana dengan bacaan ini akan keluarlah iblis dan syaitan yang berada di dalam tubuh kita dan juga di sekeliling kita. Mereka akan berlari keluar umpama cacing kepanasan.

Sebelum memasuki rumah:

Sebelum anda masuk ke dalam rumah, bacalah ayat ini sebanyak 3 kali. Mulakan masuk dengan kaki kanan dan kalimah Bismillah. Berilah salam kepada anggota rumah dan sekiranya tiada orang di dalam, maka malaikat yang akan menyahut salam anda itu.

Ketika sakit:

Sabda Rasulallah s.a.w. yang bermaksud: "Barangsiapa yang membaca surah al-Ikhlas sewaktu sakit, sehingga dia meninggal dunia, maka dia tidak akan membusuk di dalam kuburnya, akan selamat dia dari kesempitan kuburnya dan para malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi titian siratul mustaqim lalu menuju ke syurga." (Demikian diterangkan dalam Tadzikaratul Qurthuby).
.

No comments: